خودمراقبتی با ورزش؛ نحوه صحیح ایستادن

خودمراقبتی با ورزش؛ نحوه صحیح ایستادن

   بی‎شک عادت‎های ناخوشایند کودکان باعث نگرانی والدین می‎شود. عادت، یک الگوی رفتاری است و تا وقتی که کودکان تقریبا بدون فکر و اختیار آن را انجام می‎دهند، مرتب اتفاق می‎افتد. بسیاری از رفتارهای غلط از دوره کودکی آغاز و در دوره نوجوانی پررنگ‎تر شده و در جوانی و بزرگسالی تثبیت می‎شود. نحوه ایستادن، نشستن و برخاستن جزء عادت‎هایی است که در کودکی شکل می‎گیرد، پس چه بهتر است که صحیح پایه‎گذاری شوند.

دلایل اهمیت نشستن و برخاستن صحیح

چرا وضعیت نشستن و برخاستن مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش باید با آناتومی و نحوه قرارگیری استخوان‎ها و عضلات آشنا شوید.

ستون_فقرات مهم‎ترین بخش تعیین‎کننده وضعیت بدن و اساس ساختمان استخوانی است. قوس‎های طبیعی ستون فقرات باید در وضعیت طبیعی خودشان حفظ شوند. تعداد مهره‎های بدن 33 عدد است، ولی در یک فرد بالغ، به دلیل جوش خوردن مهره‎های خاجی و دنبالچه، ستون فقرات از 26 قطعه تشکیل می‎شود؛ 7 مهره گردنی، 12 مهره پشتی، 5 مهره کمری. میان مـهره‎های کمر، دیسک کمر واقع است که نقش ضربه‎گیر را ایفا می‎کند.


عوارض وضعیت‎های نادرست قرارگیری بدن
• دردهای مزمن ستون فقرات، به‎ خصوص کمر
• کاهش انعطاف‎پذیری
• کاهش تحرک
• بیماری‎های قلبی-تنفسی و آرتروز زودرس

فواید نشستن و برخاستن صحیح
• استراحت و آرامش عضلات با وارد آمدن فشار کمتر بر روی عضلات و ستون فقرات
• قرارگیری اندام‎های حیاتی مثل قلب در وضعیت درست
• قرارگیری استخوان‎ها و مفاصل در وضعیت صحیح
• افزایش کارایی عضلات
• کاهش تخریب مفاصل با کاهش فرسایش آنها
• جلوگیری از التهاب مفاصل
• پیشگیری از دردهای عضلانی به‎ خصوص کمر درد
• کاهش خستگی و کوفتگی بدن