عوارض کم تحرکی دختران

عوارض کم تحرکی دختران

دختران دیروز، دخترانی شاد و پر جنب و جوش بودند و لحظه‎ای آرام و قرار نداشتند. پیاده‎روی تا مدرسه و دانشگاه، شرکت در کلاس‎های مختلف مثل خیاطی، آشپزی و کمک در کارهای منزل به مادر جز برنامه روزانه‎شان بود اما دختران امروز، نسلی نشسته و دارای فقر حرکتی هستند، بهترین سرگرمی‎شان نشستن پای اینترنت و وبگردی و مهم‎ترین کارشان درس خواندن است. 

سبك زندگي كم تحرك دختران نوجوان، يك عامل خطر براي آنها محسوب می‎شود و شيوع آن به طور عجيبي از 9/7% در طي سال‎هاي 1994 – 1988 به 15/5% در طي سال‎هاي 2000-1999 رسيده است. از آنجایی که شيوه‌هاي زندگي ناسالم، مثل پرخوری و چاقی، کم تحرکی، اعتياد به مواد مخدر در سنين جواني، در باقي عمر ادامه می‎يابد. باید ترویج فرهنگ صحیح و ترک عادت‎های نادرست را از همان سنین کودکی و نوجوانی شروع کرد.

عوارض_بی‎تحرکی 
فقر_حرکتي با بر هم زدن تعادل بيومکانيکي بدن و کاهش بازدهي مفيد دستگاه اهرمي بدن، سلامت دختران را تهديد مي‎کند. پیامدهای بی‎تحرکی تمامی دستگاه‎های بدن را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

رسوب چربي در جداره سرخ‎رگ‌های قلبی و عروقی و ایست قلبی؛ کم تحرکی، چربی تجمع یافته در بدن را افزایش می‎دهد و این چربی در دراز مدت در دیواره سرخ‎رگ رسوب کرده و منجر به بیماری‎های قلبی و عروقی می‎گردد.

تغييرات سيستم عضلاني ـ اسكلتي؛ بي‌تحركي، فعاليت و سنتز پروتئين را كاهش می‎دهد و شكسته شدن پروتئين افزايش مي‌یابد كه نتيجه آن كاهش توده عضلاني، كاهش اندازه ماهيچه و به دنبال آن، انعطاف‌پذيري و قدرت ماهيچه است. با کاهش اندازه ماهیچه، عملکرد آن نیز کاهش می‎یابد.  به اختلال در ساختار قامتی آنها منجر می‎شود، این اختلالات ساختاری بیشتر در ستون فقرات و مفاصل دست‎ها و پاها شایع است.

محدود شدن عملکرد مفاصل؛ سفتي غير طبيعي مفاصل و نرمي ساختارهاي مربوط به آن، عملكرد مفاصل را محدود مي‌كند.

پوکی استخوان؛ كاهش املاح‌سازي و كمبود مواد زمينه‌اي استخواني و کاهش تراکم استخوان منجر به پوکی_استخوان می‎گردد.

تشکیل ترومبوز؛ ترومبوز لخته‌اي است كه به دليل تجمع پلاكت‌ها (سلول‌‎های خوني انعقاد خون)، فاكتورهاي انعقادي، الياف فيبرين و سلول‌هاي خوني، در ديواره‌هاي داخلي عروق تشكيل مي‌شود. اگر لخته، مسير عروق خون‌رساننده به مغز را مسدود كند سكته مغزي و اگر مسير عروق خون‌رساننده به قلب را مسدود كند سكته قلبي ايجاد مي‌شود.

یبوست؛ تغيير در دستگاه گوارش و کاهش حركات دودي روده نتیجه‎ای جز یبوست در پی ندارد.

كاهش اشتها؛ بدن به دلیل فعالیت کمتر نیازی به سوخت و ساز پیدا نمی‎کند و این امر در دراز مدت باعث کاهش اشتها و علاقه به غذا خوردن می‎شود. 

چاقی؛ چاقی به شاخص توده بدنی بالای 30 کیلوگرم اطلاق می‌شود. چاقی از عوامل ایجاد دیابت به خصوص دیابت نوع 2 است، چرا که با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن در اثر هورمون انسولین افزایش می‌یابد.

بلوغ زودرس؛ بلوغ_زودرس مهمان ناخوانده چاقي و کم تحرکي زنان است. این مشکل مي‎تواند باعث سرخوردگي، سردرگمي و افسردگي دختران زود بالغ شود. کوتاهی قد در بزرگسالی نیز از پیامدهای بلوغ زودرس است، به دنبال بلوغ زودرس رشد در آن دوره به سرعت اتفاق می‎افتد و دختران نوجوان به یک‎باره قد بلند می‎شوند اما پس از آن دوره رشد قد متوقف شده و کوتاه قد می‎شوند.

افسردگی؛ در اثر کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی، تجمع فضولات در بدن افزایش یافته و فرد را مستعد بروز افسردگی می‎کند. طب سنتی تحرک بدنی را عامل اصلی پاک‎سازی بدن می‎داند.

تنها راه در امان ماندن از آسیب‎های کم تحرکی، فعاليت جسماني است. با توجه به اینکه عادات خوب بهداشتی فراگرفته شده به‎ وسیله نوجوانان می‎تواند اثر طولانی مدت بر سلامت آنها داشته باشد و رفتارهایی که در نوجوانی شروع می‎شوند تمایل به ادامه در بزرگسالی دارند، فعالیت‎های جسمانی مناسب می‌تواند علاوه بر اثرات مثبت و مزایایی که در کاهش بیماری‎ها و مشکلات بهداشتی دارد سبب پیشگیری از گرایش نوجوانان به سمت تفریحات ناسالم، بزهکاری، اعتیاد و نیز کاهش استرس، افزایش تصور مثبت از خود و اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان شده و توانایی علمی و روحیه همکاری در آنها را افزایش دهد.

فواید_ورزش و فعاليت جسماني 
• کاهش خطر سكته مغزي و قلبی 
• بهبود متابوليسم گلوگز
• کاهش چربي بدن 
• کاهش فشار خون 
• كاهش خطر ابتلا به ديابت
• كاهش زمان عبور مواد از روده 
• افزايش سطح آنتي‌اكسيدان‌ها
• كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه
• بهبود سلامتي عضلاني ـ اسكلتي و كاهش كمر درد
• كنترل وزن بدن 
• كاهش علائم افسردگي

کودکان و نوجوانان باید حداقل 60 دقیقه فعالیت جسمانی در روز داشته باشند. شنا، پیاده‎روی و والیبال ورزش‎های مناسبی هستند، فرصت را از دست ندهید و از همین امروز زمانی را به تحرک و ورزش اختصاص دهید.