مدیریت زمان یک خانم شاغل

مدیریت زمان یک خانم شاغل

اگر یک خانم شاغل هستید که هم در بیرون از خانه و هم در خانه کارهایی برای انجام دارید، قطعا می‎دانید که مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد!

مديريت زمان مجموعه‌اي از مهارت‎هاست كه به شما در استفاده موثر از زمان كمك مي‎كند.

  افرادی که در زندگی‎شان از مدیریت_زمان بهره نمی‎گیرند، افرادی هستند که همیشه کارهایشان را دقیقه نود و به صورت کاملا عجله‎ای و بی‎دقت انجام می‎دهند . برعکس، افرادی که در زندگی مدیریت زمان دارند، هیچ وقت با کمبود_وقت مواجه نشده و همیشه کارهایشان را طبق اولویت‎بندی‎هایشان به انجام می‎رسانند.

اوقات خود را چگونه سپری می‎کنید؟
نحوه و چگونگی گذراندن وقت در زندگی خانم‎های_شاغل بسیار اهمیت دارد. شما به عنوان یک خانم شاغل باید بدانید که چه میزان از وقتتان را در محل کار می‎گذرانید و برای رسیدگی_به_امور_منزل و همسر و فرزندانتان چه میزان فرصت دارید.

براي کنترل بهتر اوقات‎تان بهتر است از يك دفتر يادداشت، دفتر گزارش فعاليت يا يك دفتر_برنامه‌ريزي استفاده کنید. 

یادداشت کردن به شما این امکان را می‎دهد که اشتباهات احتمالی و موفقیت‎های خود را بهتر متوجه شوید.

برای فعالیت‎هایتان اولویت‎بندی داشته باشید
اولويت‌بندي_کارها يكي از مهم‎ترين قدم‌هاي مديريت زمان است. اين عمل كمك مي‌كند كه موارد زمان‌بر كه نه اوقات خوشي را ترتيب مي‌دهند و نه كمك مي‌كنند كه به اهداف خود دست يابيد را به راحتی شناخته و حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان و مدیریت آن را برایتان به ارمغان می‎آورد. با تصميم‎گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليت‎هايي را كه بايد حذف كنيد اولويت‌‌بندي را آغاز كنيد.

مشخص كردن اولویت‌ها به‌ طور واضح و روشن، یکی از ضروری‌ترین نکات برای حفظ تعادل در زندگی است.

وقتی اولویت‎هایتان را مشخص كردید، متوجه می‌شوید روی کدامیک از كارهایی كه اولویت ندارند وقت صرف می‌كنید. مثلا پس از رسیدن به خانه بعد از یک روز کاری، کنار همسرتان بنشینید و با او صحبت کنید. تلویزیون یا گوش دادن به اخبار اولویت چندانی ندارد. بهتر است تماشای تلویزیون و یا صحبت کردن تلفنی با دوستان درجه دوم و سوم را كمتر كنید. البته ناگفته نماند که اولویت برای یک خانم همواره همسرش و رسیدگی به امور خانواده است!

مشاغل و کارهای نیمه وقت یا پاره وقت 
خانم‎های شاغل بیشتر وقتشان را در خارج از منزل می‎گذرانند. اما امروزه با وجود شغل‎های نیمه وقت و یا پاره وقت، می‎توانند بیشتر در خانه حضور داشته باشند. اگر برایتان مقدور است؛ میزان ساعات کاری شغلتان را کمتر کنید تا بتوانید بیشتر به خانه و همسرتان رسیدگی کنید. 

مشاغل_پاره_وقت مزایای خوبی دارند که یکی از آنها حضور بیشتر شما در منزل است! از طرفی مشاغل_نیمه_وقت هم گزینه خوبی است! در این نوع مشاغل شما نیمی از روز را در محل کار می‎گذرانید و نیم دیگر را در خانه. به این گزینه‎ها فکر کنید و اگر شرایط شغلی‎تان ایجاب می‎کند، حتما یکی از آنها را انتخاب کنید.

کارهای ضروری‎تان را به خاطر داشته باشید
كارهايي را كه نياز داريد انجام دهيد مشخص است. اين كار را در فهرست برنامه‎ریزی تان يادداشت كنيد. با انجام اين عمل،‌ مي‌توانيد کارهایتان را مدیریت کنید و ابزاري داريد كه به وسیله آن می‎شود از كارهاي غير ضروري جلوگيري کرد. 

كارهاي جديد و ضروری را در وقت معین به انجام برسانید. پيروي از اين رهنمودها اين تضمين را به دنبال دارد كه ابتدا مهم‎ترين فعاليت‎ها را انجام دهید. همچنين مي‌دانيد كه چه فعاليت‌هايي را انجام نداده‌ايد و مي‌توانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.

برای دقیق‎تر انجام دادن کارهایتان بهتر است برای پخت و پز و خریدهایتان فهرستی تهیه کنید. اگر در طول هفته فرصت کمی برای طبخ برخی غذاها مانند انواع خورشت‎ها دارید بهتر است در روزهای تعطیل، آنها را آماده کنید و در فریزر نگه دارید. 

سرعت؛ یک عامل بسیار مهم
مهم است تا کارها و انرژی خود را براي ميزان ساعاتی که كار مي‌كنيد تنظيم كنيد. خود را با تعداد ساعات زياد كار، خسته نكنيد. مديريت موثر زمان بايد اين امكان را فراهم آورد كه بتوانيد كارهاي مورد نياز را انجام دهيد. پس سعی کنید با سرعت و البته دقت به کارهایتان بپردازید.

هر کاری را به موقع انجام دهید
هر گاه کاری برایتان پیش آمد، انجام آن را به وقت دیگری موکول نکنید و همان موقع به انجامش بپردازید . اهمیت این مسئله زمانی آشکار می‎شود که شما در محل کار، تعداد زیادی کار انجام نشده داشته باشید. 

اگر سعی کنید هر روز به کار مختص به همان روز رسیدگی کنید، قطعا حجم کاری‎تان متعادل شده و کاری برای روزهای دیگر تلنبار نخواهد شد. با این روش می‎توانید به کارهای محل کار در وقت خودش و به کارهای خانه هم در وقت معین خودش رسیدگی کنید و نیازی نیست که کار اداری‎تان را به منزل بیاورید تا آن را به اتمام برسانید.

اگر همکاران شما عادت دارند در خارج از اوقات اداری با شما تماس بگیرند، بهتر است به آنها متذکر شوید که فقط در اوقات اداری پاسخگوی آنان خواهید بود. 

برای وقت خود ارزش قائل باشید و در زمان‎های استراحت، تلفن همراه خود را خاموش کنید و بی‎دغدغه استراحت کنید.

برای همسرتان هم وقت بگذارید
قطعا شما هم می‎دانید که زندگي شخصي شامل چندين حوزه متفاوت است كه بايد در نظر گرفته شود. يكي از اين حوزه‌ها وقتي است كه لازم دارید تا با همسر خود باشید. اين یک عامل حياتي از مديريت زمان شخصي هر خانم شاغل و یا حتی غیر شاغل است! 

افرادي كه وقت كافي براي همسرانشان تخصيص نمي‌دهند، ممکن است طوری روابط خود را پرتنش در‌يابند، طوری كه شاید مي‌شد از آنها جلوگيري كرد. 

سعی کنید همسرتان در صدر لیست اولویت‎بندی باشد. اگر روزی پیش آمد که برنامه کاری فشرده‎ای داشتید، سعی کنید از همسرتان به خاطر اینکه ممکن است کمتر در کنار او باشید عذرخواهی کنید.

حتی از زمان کوتاه تماشای فیلم یا زمان خرید هم استفاده کنید تا در کنار همسرتان باشید.