مواد مغذی مورد نیاز کودکان 1 تا 6 سال

مواد مغذی مورد نیاز کودکان 1 تا 6 سال

در طول دومین سال زندگی سرعت رشد كودك كم می شود . وزن یك كودك در 2 سالگی تقریباً 4 برابر وزن هنگام تولد و در 4 سالگی قد كودك دو برابر قد زمان تولد است . الگوی رشد و میزان فعالیت به طور وسیعی در كودكان متفاوت است. ولی در كل اگر غذای كافی در دسترس كودك بوده وضعیت روانی محیط نیز مطلوب باشد؛ كودك فقط به اندازه نیاز غذا مصرف خواهد كرد.

ـ چربی ها :
كودكان باید از سنین پایین برای دریافت رژیم با چربی كمتر عادت كنند. چرا كه بیماری های قلبی عروقی از سنین اولیه زندگی آغاز می شود . توافق بر این است كه طی دو سال اول زندگی چربی و كلسترول در رژیم غذایی كودكان نباید محدود شود. ولی در كودكان بالای دو سال توصیه می شود كه میزان چربی دریافتی به 30% انرژی دریافتی محدود گردد .

ـ كربوهیدرات ها :

بیش از نصف انرژی كسب شده توسط كودكان از كربوهیدرات هاست. در مقایسه با بزرگسالان در رژیم غذایی كودكان این سنین ،مواد قندی درصد بیشتری از انرژی دریافتی روزانه را فراهم می كند. بهتر است این مواد از قندهای طبیعی مثل میوه ها ، شیر و كربوهیدرات های پیچیده از قبیل غلات ، نان ها ، حبوبات و ... باشد.

-فیبر رژیم غذایی :

غذاهایی كه حاوی فیبر بالا هستند اصولا حجیم بوده و ممكن است بر روی انرژی دریافتی كودكان خردسال كم اشتها اثر بگذارند . لذا بهتر است این مواد در میان وعده مصرف شوند. بهتر است به دلیل تاثیرات مفید فیبر در پیشگیری از انواع بیماری ها كودكان از سنین پایین به مصرف مقدار كافی سبزیجات ، میوه ها و دانه های گیاهی تشویق شوند.

ـ پروتئین ها :

پروتئین های حیوانی دارای كیفیت بالاتر نسبت به پروتئین های گیاهی هستند . ولی خوشبختانه پروتئین های گیاهی كمبودهای یكسانی ندارند وبا مصرف روزانه غذاهای متنوع مثل غلات ، سبزی ها ، حبوبات ، آجیل ها و... یك غذای پروتئینی با تركیب خوب به دست می آید . به عنوان مثال مصرف حبوبات و غلات به صورت توأم با همدیگر را كامل كرده و از این همراهی پروتئین با كیفیت بالا حاصل می شود(مثلاً عدس پلو). روش دیگر برای بهبود كیفیت پروتئین های گیاهی مصرف آن ها به همراه مقدار كمتری پروتئین حیوانی است. مثلا مصرف ماكارونی با پنیر یا لوبیا با گوشت كم و...؛ شیر نیز منبع پروتئینی قابل دسترس و خوبی است. به طوری كه یك لیوان شیر حدود 8/5 گرم پروتئین و دولیوان شیر نصف پروتئین مورد نیاز كودك 6-4 ساله را تامین می كند. تخم مرغ نیز جزو پروتئین های با ارزش بسیار بالاست. حبوبات پروتئین زیادی داشته و می توانند جانشین گوشت شوند . به شرطی كه همراه با غلات مصرف شوند.

عادات غذایی كودكان یك تا 6 سال :

در مقایسه با بزرگسالان تكرار مصرف غذا می تواند تنفر كودكان را از آن غذا كاهش و آن ها را از عدم پذیرش به سوی تمایل سوق دهد. چون رشد كودك در این دوران نسبتاً كند می شود اشتها نیز كاهش یافته و این مسئله باعث نگرانی والدین می شود. اغلب این بازه، دوره سختی برای والدین است؛ چون آن ها در مورد كافی بودن رژیم غذایی كودكان خود نگران بوده و از رفتار نامعقول كودك ناامید می شوند. جنجال بر سر غذا خوردن این كودكان بی فایده است و نمی توان كودكان را با زور وادار به خوردن غذا كرد. ولی خوشبختانه این دوران موقتی و گذرا است. اشتهای كودكان نیز دراین دوره غالباً غیر قابل پیش بینی است . ممكن است مصرف غذا در یك وعده همراه با اشتهای كافی باشد و در وعده بعدی اصلا غذایی توسط كودك مصرف نشود. عموماض وعده های بعد از ظهر بهتر مورد پذیرش است.

ویژگی های غذای كودكان 6-1 ساله :

* باید بین غذاهای خشك و مرطوب تعادل برقرار شود. اگر به كودك تكه ای گوشت خشك داده می شود، می توان همراه آن از سیب زمینی آب پز استفاده كرد.
* تركیباتی از غذاهای با طعم تند مثل غذاهای با طعم اسیدی ، غذاهای پررنگ مثل گوجه فرنگی ، فلفل سبز و هویج در وعده های غذایی كودك داده شود.
* خوردن سالادهای مخلوط سخت تر از خوردن قطعات سبزی های خام به صورت مجزا است.
* غذاهای با قطعات كوچك كه كودكان می توانند با وسایل غذاخوری آن ها را بردارند؛ بیشتر مورد توجه كودكان است.
* بهتر است برای كودكان غذاهایی تهیه كرد كه نرم بوده و جویدنش آسان باشد. ترد بوده و در دهان صداهای جالبی داشته باشد.
*اصلی ترین علت عدم پذیرش گوشت طعم آن نیست ؛ بلكه بافت سفت آن است. گوشت به شكل كتلت یا كباب بهتر قبول می شود.»
 

 استفاده از سالاد برای بچه ها هیچ مانعی نداره . ولی در مورد كلم و خانواده كلم مسئله ای كه هست آنكه ، این خانواده تركیباتی دارند كه اصطلاحاً گواتروژن هستند و مانع از جذب ید در بدن می شوند. بهتره هر روز بهش كلم ندید و حتما از نمكهای ید دار برای تهیه غذای كودكتون استفاده بكنید . سعی كنید نمك رو سر سفره به غذاش اضافه كنید؛ تا حرارت پخت ، ید را از بین نبره ، این طوری می توانید جبران ید جذب نشده را بكنید.»

شیرهای با ماندگاری طولانی به دلیل استریل شدن توسط حرارت و بسته بندی مناسب مطمئن از نظر عدم آلودگی میكروبی هستند و می توانید مطمئن باشید كه نگهدارنده نیز ندارند. ولی برخی از ویتامین های این شیرها در اثر همین فرایند حرارتی از دست می رود. اگر غذای عمده فرزند شما شیر نیست این امر مشكلی ندارد و سایر غذاها ویتامین های مورد نیاز او را تامین خواهند كرد؛ ولی اگر فرزندتان بیشتر مواد مغذیش را از طریق شیر تامین می كند بهتر است از شیرهای پاستوریزه بدون جوشاندن استفاده كنید. البته اخیراً شیرهای استریل غنی شده با انواع ویتامین ها هم به بازار آمده كه قابل توصیه است.

كاكائو و قهوه به دلیل داشتن كافئین ، تانن و اگزالات مانع از جذب كلسیم شیر می شود. شیرهای میوه ای بهتر از شیر كاكائو است. ولی اگر فرزندتان ابدا شیر ساده یا میوه ای نمی خورد چاره ای نیست و این آخرین راه شما برای خوراندن شیر به اوست.

نوع شیر توصیه شده برای كودكان را اگر بخواهیم طبقه بندی كنیم :

ـ شیرهای باماندگاری طولانی غنی شده 
ـ شیرهای یارانه ای پاستوریزه بدون جوشاندن 
ـ شیرهای با ماندگاری طولانی معمولی 
ـ شیر یارانه ای جوشیده شده
ـ شیرهای فله جوشیده شده
ـ شیر خام هم كه اصلا توصیه نمی شود.

منبع: نی نی سایت