وظایف مردان از بارداری همسر تا زایمان

وظایف مردان از بارداری همسر تا زایمان

به دلایل مختلف روانشناسی و پزشکی، برخی از زنان بعد از زایمان دچار افسردگی و اختلالات روحی می‎شوند. از علائم این نابهنجاری می‎توان به خشم غیر عادی، گریه‎های مکرر، زود رنجی، نوسانات خلقی، احساس بی ارزش بودن، افکار نادرست و احیانا خطرناک، بی احساسی شدید نسبت به نوزاد، مشکلات جسمی و اختلال در تغذیه نام برد.

یکی از افراد و شاید مهم‎ترین کسی که می‎تواند به همسرتان کمک کند، خودِ شما هستید! شما به عنوان همسر و مردِ زندگی می‎توانید نقش پررنگی در بهتر شدن حال همسرتان داشته باشید. 

مراقبت‏‎های_دوران_بارداری
این زمان می‎تواند یکی از شیرین‎ترین و خاطره انگیزترین دوران زندگی هر زنی باشد، به شرطی که بدون دغدغه و با آرامش روانی سپری شود. همراهی شما در این دوران بسیار موثر است.

• بیشتر از قبل به او محبت کنید. از نوازش کردن و بوسیدن او غافل نشوید.
• در کارهای شخصی‎اش کمک او باشید. موهایش را شانه بزنید، ناخن‎هایش را لاک بزنید، حتی گاهی آرایشش کنید.

• با او درباره آینده و زندگی سه نفره یا چهار نفره‌‎تان صحبت کنید. از خیال‎پردازی کردن خجالت نکشید.
• به او اطمینان قلبی بدهید که پدر خوبی برای فرزندتان و همسر خوب‎تری برای او خواهید بود.

• به پاس زحمات و سنگینی باری که حمل می‎کند برای او هدیه بگیرید.
• در این دوران در مورد افسردگی_بعد_از_زایمان و علائم آن اطلاعات کسب کنید.

• بیشتر از قبل برایش وقت بگذارید. او را در دکتر رفتن و سونوگرافی‎ها همراهی کنید.
• برنامه‎های تفریحی بچینید؛ دیدن فیلم، رفت و آمد با اقوام و دوستان، خواندن کتاب‎های ترببت فرزند، پیاده‎روی‏‎های سبک روزانه و سفرهای کوتاه می‎تواند روحیه مادر آینده را با نشاط‎تر کند.

• داشتن آرامش بیشتر در بارداری یکی از دلایل کاهش احتمال#افسردگی_در_بارداری است.

مراقبت‎های بعد از زایمان
• به علت تغییرات هورمونی، زنان پذیرش بیشتری برای تغییرات روحی و احیانا افسردگی دارند. 
• هر تغییر روحیه و ناراحتی را به افسردگی تفسیر نکنید و به همسرتان تلقین نکنید که افسرده شده است. علائمش را تشخیص دهید و خودتان دست به کار شوید تا او را از این وضعیت بیرون بکشید.

• حامی بودن مرد در این دوران بسیار طلایی است و زن بیشتر از هرکسی به حمایت همسرش نیاز دارد. این نیاز زمانی بیشتر می‎شود که از جانب خانواده‎اش نیز پشتیبانی نداشته باشد. پس او را دریابید. روابط_عاطفی با همسرتان را بسیار محکم‎تر از قبل کنید.

• هرگز فرزندتان را نفر اول زندگی نکنید. همسرتان باید همیشه اولین نفر برای شما باشد. این اطمینان قلبی را به او بدهید که از قبل بیشتر دوستش دارید.
• همسرتان را در استرس‎ها و دغدغه‎های تربیت و نگه‎داری فرزند کمک کنید. با او مشورت کنید. در مواردی که آگاهی ندارید به متخصص مراجعه کنید. در این صورت با آرامش بیشتری امور فرزندتان را رسیدگی می‎کنید.

• اگر همسرتان به دلایل بی‎تجربگی و خستگی و... اشتباه سهوی در نگه‌‎داری فرزندتان انجام داد، از سرزنش او پرهیز کنید. در عوض سعی کنید با یکدیگر صحبت کنید تا تجربه و دانسته‎هایتان بیشتر شود.

• اگر همسرتان خودش را در امر نگه‏‎داری و تربیت فرزند سرزش می‎کند و خودش را بی‎عرضه و نالایق می‎داند، تمام تلاش‎تان را برای از بین بردن این توهم و تفکر کنید. به او بگویید که مادر نمونه و لایقی خواهد بود. این موارد در روزهای اول بعد از زایمان بیشتر دیده می‎شود. مثلا مادر از شیر نخوردن نوزاد یا از گریه‎های مداوم و مکرر کودک خسته و ناامید می‎شود و احساس می‎کند که توانایی نگه‎داری فرزندش را ندارد، که البته این اتفاقات به خاطر کم‎تجربگی و خستگی‎های بعد زایمان است.

• مشغله‎های کاری‎تان را کم کنید. بیشتر از قبل در خانه و در کنار همسر و فرزندتان باشید. در طول روز تلفن بزنید و حال هر دو را بپرسید. از خریدن هدیه و گل غافل نشوید.

مطمئن باشید هر قدمی که برای همسرتان برمی‎دارید، برای بهبود زندگی_مشترک و تربیت بهتر فرزندتان است. نگرانی‎ها و استرس مادر به فرزند منتقل می‎شود و در آینده ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. پس از هیچ کمکی دریغ نکنید.