تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

اگر شما و همسرتان قصد بچه دارشدن داريد، كافي است براي چند ثانيه فكر كرده وحداقل يك يا دو ماه دست نگه داريد. براي اينكه شانس بهتري در داشتن يك بارداري سالم و كودكي سالم تر داشته باشيد، بايد قبل از هر اقدامي چند چيز مهم را مد نظر قرار دهيد. 

1- اسيد فوليك مورد نياز بدن را تامين كنيد. 
حتي اگر تصميم داريد يك رژيم متعادل داشته باشيد خيلي سخت است كه تمام مواد غذايي مورد نياز خود را تنها از غذا بدست آوريد، و اين تنها موردي است كه نياز به صرفه جويي ندارد. با مصرف 400ميكروگرم اسيد فوليك در روز حداقل يك ماه قبل از بارداري و در طول سه ماهه اول بارداري مي توانيد از شانس داشتن كودكي معيوب تا 70 درصد جلوگيري كنيد. 

2- از مصرف سیگار و یا قلیان اجتناب کنید.
 تحقيقات نشان مي دهند هرگونه مصرف توتون و تنباكو مي تواند بر قدرت باروري و كاهش ميزان اسپرم تاثير بگذارد. در حقيقت برخي مطالعات نشان داده اند كه حتي دود سيگار هم مي تواند برشانس بارداري تاثير بگذارد. 

3- از مصرف كافئين خودداري كنيد. 
تحقيقات نشان مي دهند مصرف بيش از حد كافئين مي تواند توانايي شما در جذب آهن را كم كرده، چيزي كه براي بارداري بسيار به آن نياز داريد، خطر مرده زايي را در شما افزايش مي هد. در نتيجه بايد مصرف چاي، قهوه و انواع كولا (پپسي، كولا، كوكاكولا و ...) را محدود كنيد. 
اگر اين كار موجب سردرد شما مي شود يا اينكه آنقدر عادت كرده ايد كه نمي توانيد آن ترك كنيد، مي توانيد به يك فنجان در روز اكتفا كنيد. اكثر متخصصان معتقدند كه اين مقدار(يك فنجان در روز) مي تواند مناسب باشد. شما مي توانيد به جاي مصرف كافئين جايگزين بهتري پيدا كرده و با شير مصرف كنيد، با اين كار كلسيم موجود در شير نيز بيشتر به كارتان مي آيد. 

4- وزن خود را كنترل كنيد. 
اگر وزن سالمي داشته باشيد، بارداري براي شما آسانتر خواهد بود. مطالعات نشان داده اند زناني كه شاخص توده بدني (BMI) آنها كمتر از 20يا بيشتر از 30 باشد در زمينه بارداري مشكلات بيشتري خواهند داشت. بنابراين بهتر است قبل از بارداري BMI خود را به محدوده نرمال برسانيد. 
اگر وزن سالمي (مناسبي) نداريد كاهش يا افزايش وزن در بارداري به شما كمك مي كند. با پزشك خود در مورد بهترين روش براي رسيدن به وزن مناسب مشورت كنيد. 
 5- يخچال خود را از غذاهاي سالم پر كنيد. 
حتي اگر تغذيه مناسبي نداريد براي داشتن بارداري سالم بايد از همين حالا اقدام كرده و مواد غذايي مورد نياز بدنتان را تامين كنيد. سعي كنيد روزانه حداقل دو فنجان ميوه و دو و نيم فنجان سبزيجات و همچنين مقدار زيادي غلات كامل و غذاهايي كه حاوي كلسيم بيشتري هستند از جمله شير، آب پرتقال حاوي كلسيم و ماست مصرف كنيد. 
اگر زياد ماهي مصرف مي كنيد بهتر است ميزان مصرف خود را كنترل كنيد. اگر چه ماهي منبع پروتئين خيلي خوبي مي باشد اما برخي از انواع خاص آن مانند كوسه ماهي، شمشير ماهي و ... حاوي مقدار زيادي جيوه متيل مي باشند كه مقدار زياد آن مي تواند براي رشد مغز كودك خطرناك باشد. چون جيوه در بدن جمع شده و بيش از يكسال آنجا باقي مي ماند پس بهتر است زماني كه قصد بارداري داريد از مصرف ماهي هاي حاوي جيوه بالا خودداري كنيد. به جاي آن هفته اي دو وعده از ماهي هاي حاوي جيوه كم مصرف كنيد. 

6- يك برنامه ورزشي مناسب براي خود در نظر گرفته و آن را دنبال كنيد. 
يك برنامه ريزي سلامت را شروع كرده و به طور جدي ادامه دهيد، در پاداش بدني سالم و مناسب براي بارداري خواهيد داشت. 
يك برنامه ورزشي سلامت شامل 60 دقيقه فعاليت ورزشي در اكثر روزهاي هفته از جمله پياده روي،دوچرخه سواري و وزنه برداري مي باشد. براي افزايش انعطاف پذيري هم نرمش هايي چون كشش روزانه يا يوگا را اضافه كنيد، بدين ترتيب برنامه مناسب تري هم خواهيد داشت. هنگامي هم كه باردار هستيد به خاطر داشته باشيد كه اين فعاليتها مانعي نداشته و حتي گاهاً توصيه مي شود كه فعاليت ورزشي داشته باشيد. 

7- به دندانپزشك مراجعه كنيد. 
فراموش نكنيد هنگامي كه باردار هستيد يا قصد باردار شدن داريد بايد توجه بيشتري به سلامت خود داشته باشيد. شواهد فزاينده اي نشان مي دهد كه بيماري پريودنتيت (عفونت لثه)، نوعي عفونت باكتريايي كه بر لثه ها و استخوانهاي محافظ دندانها تاثير مي گذارد، مي تواند منجر به زايمانهاي زودرس يا تولد نوزادان با وزن كم شود. در يك تحقيق گسترده نشان داده شد زنان بارداري كه مبتلا به بيماري پريودنتيت (عفونت لثه) مي باشند، هفت برابر بيشتر از ديگران احتمال زايمان نوزاد نارس دارند. 

بنابر تحقيق ديگري بين بيماري لثه و افزايش خطر Preeclampsia نوعي عوارض و مشكلات بارداري با علايم و نشانه هايي چون فشارخون بالا، احتباس مايعات(ادرار) و وجود پروتئين در ادرار، ارتباط وجود دارد. بدتر از آن اينكه تغييرات هورموني در دوران بارداري مي تواند شما را در برابر بيماريهاي لثه مستعد تر(حساس تر) كند. افزايش ميزان استروژن و پروژسترون باعث مي شود لثه ها در برابر باكتري هاي موجود در پلاك دندان متفاوت تر عمل كرده و باعث تورم، خونريزي و آسيب پذيري لثه ها شوند. 
اگر در شش ماه اخير به دندان پزشك مراجعه نكرده ايد حتماً براي بررسي وضع دندانها و جرم گيري به دندانپزشك مراجه كنيد. 

8- براي معاينه و مشاوره قبل از بارداري برنامه ريزي كنيد. 

نيازي نيست ازحالا به فكر ماما يا پزشك متخصص زايمان باشيد اما بايد معاينات كلي و معمولي را انجام دهيد . احتمالاً پزشك شما در مورد تاريخچه پزشكي شخصي و خانوادگي اتان، وضعيت فعلي سلامت شما، وداروهايي كه مصرف مي كنيد از شما سوالاتي بپرسد. برخي دارو ها مانند Accutane كه نوعي داروي تجويزي براي آكنه مي باشد چربي بدن شما ذخيره شده و ماهها باقي مي ماند. 

پزشك شما علاوه بر بررسي رژيم غذايي، وزن وفعاليت هاي ورزشي وتجويز ويتامين هاي پيش زادي مناسب، موارد زير رادر نظر مي گيريد: 
بررسي سيستم ايمني بدن، آزمايش و كنترل مصونيت در برابر بيماري هاي دوران بچگي از قبيل سرخچه، سيفليس و... . همچنين پاسخ به سوالات شما. 
برخي زوج ها اصرار دارند براي اطمينان بيشتر تست هاي ژنتيكي هم انجام دهند. 

9- زمان تخمك گذاري را در نظر داشته باشيد. 
برخي از زنان براي بارداري بي خيال همه چيز شده و همه را به قسمت واگذار مي كنند. برخي ديگر حساب شده تر عمل كرده و زمان تخمك گذاري را به خاطر مي سپارند. 
تخمك گذاري را نيز مي توانيد با كمك كيت هاي پيش بيني تخمك گذاري با شناسايي هورمون هاي موجود در ادرار، يا تغييرات كلورايد در بزاق يا بر روي پوست تشخيص دهيد. اين كيت ها نيز در داروخانه ها وفروشگاههاي كودكان موجود مي باشد. 

10- از سلامت رواني خود مطلع شويد. 
بنابر نظر روانشناسان، زناني كه از افسردگي رنج مي برند دو برابر بيشتر از ديگران در معرض عوارض و مشكلات باروري خواهند بود. اگر كسي بطور باليني افسرده باشد اين فرد به سختي مي تواند از خودش مراقبت كند چه برسد به اينكه كودكي هم داشته باشد. پس از ديد گاه تكاملي مي بينيم بارداري براي زنان افسرده خيلي سخت مي باشد. 
روانشناسان معتقدند همه زنان، مخصوصاً كساني كه سابقه افسردگي فردي يا خانوادگي داشته اند. بايد قبل از بارداري تست سلامت روان انجام دهند. 
اگر علائم افسردگي از قبيل كاهش علاقه يا لذت در مورد چيزهايي كه قبلاً از آن لذت مي برديد،تغيير در اشتها، تغيير در وضعيت خواب، كاهش انرژي، احساس نا اميدي و بي ارزشي را در خود احساس كرديد از پزشكتان بخواهيد شما را به يك متخصص يا روانشناس ارجاع دهد. 
اگر درمان لازم باشد، روانپزشك به شما كمك مي كند داروي ضد افسردگي مصرف كنيد كه در دوران بارداري هم براي شما مضر نباشد. همچنين مي توانيد تكنيك هاي رفع استرس مانند يوگا، مديتيشن را امتحان كنيد، كه محققان آن را به زنان باردار كه افسردگي و استرس دارند توصيه مي كنند.